Polska nie posiada konfliktów granicznych ani problemów religijno-etnicznych z Państwem Związkowym Rosji i Białorusi. Jednakże czynniki ideologiczne i wpływ państw trzecich mogą stać się zarzewiem konfliktu polsko-rosyjskiego nawet do stopnia pełnoskalowej wojny. W interesie Rzeczypospolitej leży pokój i harmonia w relacjach międzynarodowych, w związku z tym odchodzi się od dotychczasowej polityki wschodniej RP na rzecz polityki wielowektorowej według poniższych wskazań.
- Od pierwszej dekady XXI wieku jesteśmy świadkami procesu geopolitycznego, który określany jest jako policentryzacja świata. To odchodzenie od ładu jednobiegunowego, z jednym dominującym supermocarstwem, które pełni rolę globalnego dystrybutora dóbr publicznych (takich jak bezpieczeństwo). Wyłania się świat wielobiegunowy, w którym toczą się konflikty między mocarstwami regionalnymi o podział stref wpływów. Starym i nowym konfliktom towarzyszy także wzmacnianie roli korporacji ponadnarodowych i transnarodowych instytucji. Stany Zjednoczone jako mocarstwo, które zdominowało politykę globalną po 1991 roku, starają się obecnie utrzymać własną hegemonię i stary ład, oparty na dominacji dolara w międzynarodowej wymianie handlowej i supremacji siły militarnej, w tym zdolności do projekcji siły na skalę globalną. w kontekście nowych konfliktów hegemonicznych jednym z głównych zagrożeń dla bezpieczeństwa Rzeczypospolitej jest przedmiotowe włączenie naszego kraju w proces przerzucania odpowiedzialności przez wielkie mocarstwa. Jest to proces, w którym mocarstwa kosztem swoich „junior partnerów” stawiają czoła swoim głównym rywalom.
- Polska nie posiada konfliktów granicznych ani problemów religijno-etnicznych z Państwem Związkowym Rosji i Białorusi. Jednakże czynniki ideologiczne i wpływ państw trzecich mogą stać się zarzewiem konfliktu polsko-rosyjskiego nawet do stopnia pełnoskalowej wojny. W interesie Rzeczypospolitej leży pokój i harmonia w relacjach międzynarodowych, w związku z tym odchodzi się od dotychczasowej polityki wschodniej RP na rzecz polityki wielowektorowej według poniższych wskazań.
- W kształtowaniu się nowej architektury bezpieczeństwa międzynarodowego ważną rolę odgrywają trendy prointegracyjne w ramach Unii Europejskiej. Zapisy umowy koalicyjnej w RFN z 2021 roku czy podpisany również w 2021 roku Traktat Kwirynalski między Francją a Włochami, wskazują na dążenia największych państw UE do transformacji w państwo federalne. Powstanie państwa europejskiego o charakterze federacyjnym z jednej strony stwarza szanse na stworzenie poważnej konkurencji gospodarczej dla głównych mocarstw światowych, z drugiej jednak godzi wprost w suwerenność państw narodowych, co jest sprzeczne z polską racją stanu. w żywotnym interesie Rzeczypospolitej jest zachowanie suwerenności we wszystkich kluczowych obszarach życia politycznego, gospodarczo-finansowego i społeczno-kulturalnego. Własna waluta (polski złoty) jest jednym z filarów polskiej suwerenności finansowej.
- Współczesny świat podlega gwałtownej transformacji związanej zarówno z przemianami geopolitycznymi i kształtowaniem się nowego ładu międzynarodowego, jak i z przemianami technologicznymi nierzadko głęboko ingerującymi w dotychczasowy ład społeczny, a nawet w samą naturę człowieka. Wobec stagnacji i recesji panujących w wiodących gospodarkach świata, malejącej stabilności światowego systemu monetarnego i finansowego, nasilającej się rywalizacji o dostęp do rynków i zasobów naturalnych, obserwujemy wzmożone stosowanie narzędzi nieuczciwej konkurencji, środków protekcjonistycznych i sankcji, w tym w sferze finansowej i handlowej. w polityce międzynarodowej coraz częściej dochodzi do stosowania otwartej presji politycznej i gospodarczej, stosowanej nie tylko przez państwa jako podmioty stosunków międzynarodowych, ale także coraz częściej przez instytucje ponadnarodowe i globalne korporacje. Systematyczne zwiększanie uwagi społeczności międzynarodowej na problemy ochrony zdrowia publicznego, środowiska naturalnego i podnoszone kwestie zmian klimatycznych coraz częściej stają się pretekstem do ingerowania w wewnętrzne sprawy państw narodowych.
- Polska polityka zagraniczna i bezpieczeństwa opiera się na strategii wielowektorowej. Strategia ta zakłada priorytet relacji komplementarnych nad konkurencyjnymi w stosunkach międzynarodowych. Rzeczypospolita dystansuje się wobec tendencji, nakierowanych na ingerencję w wewnętrzne sprawy innych państw w imię określonej ideologii.
- Polityka zagraniczna RP oparta jest o fundamentalne zasady:
- „po pierwsze gospodarka” – budowa polskiej potęgi gospodarczej staje się obok działań na rzecz polskiej niepodległość i suwerenności głównym celem polskiej polityki zagranicznej. Zasada ta w praktyce wykorzystuje środki dostępne Polsce na arenie międzynarodowej do transferu nowych technologii,
- „zero wrogów wśród sąsiadów” – normalizacja relacji ze wszystkimi sąsiadami Polski w oparciu przede wszystkim o interesy polityczne, gospodarcze, społeczne RP (w przypadku relacji z Ukrainą warunkiem koniecznym jest urzędowe wprowadzenie penalizacji przez władze tego kraju ideologii banderyzmu i nazizmu; penalizacji kultywowania tradycji ludobójczych organizacji OUN-UPA; stworzenie pełnych możliwości ekshumacji ofiar ukraińskiego ludobójstwa na narodzie polskim);
- szczególny nacisk na normalizację relacji z Białorusią i Rosji, kierując się interesami gospodarczymi RP w myśl hasła: „tanie paliwo, prąd i gaz dla wszystkich Polaków” (import tanich rosyjskich surowców do Polski; budowa mostów energetycznych między Polską a Państwem Związkowym Rosji i Białorusi; wspólne projekty energetyczne, np. elektrownia jądrowa w Obwodzie Kaliningradzkim);
- polityka realna – odrzucenie wszelkich sentymentów i ideologizacji polityki zagranicznej. Naczelną zasadą staje się chłodna kalkulacja sił i interesów w polityce międzynarodowej nakierowana na zdyskontowanie układu międzynarodowego w pierwszej kolejności dla przetrwania państwa i narodu polskiego, a drugiej na budowie polskiej potęgi gospodarczej;
- budowa „miękkiej siły” Rzeczypospolitej wynikającej z potęgi gospodarczej państwa polskiego i atrakcyjności polskiego modelu państwowego oraz cywilizacyjnego;
- budowanie strategicznych relacji politycznych, gospodarczych i społeczno-kulturalnych w pierwszej kolejności z państwami atrakcyjnymi pod względem współpracy gospodarczej i transferu wysokich technologii.
- Stworzenie nowych instrumentów polityki zagranicznej – budowa od podstaw nowej szkoły wyższej Akademii Dyplomatycznej RP (poza strukturami obecnego MSZ) jako kuźni nowych kadr dla polskiej dyplomacji. Zrywa się z mentalnym dziedzictwem okresu zimnej wojny i okresu uzależniania polskiej dyplomacji od strategii ZSRR/USA. Bezpieczeństwo międzynarodowe jak i wewnętrzne Polski wymaga przyjęcia w trybie pilnym Doktryny Bezpieczeństwa Informacyjnego RP.
- Rzeczypospolita powołuje do życia dwie nowe służby specjalne, tworzone od podstaw i bez związków personalnych z obecnymi: Narodową Służbę Kontrwywiadu i Narodową Służbę Wywiadu, które w perspektywie najbliższej dekady zastąpią ABW, AW, SKW i SWW. Proces reguluje osobna ustawa o NSK i NSW.
- Jednym z priorytetów rozwoju Rzeczypospolitej jest sektor kosmiczny. Władze państwowe mają obowiązek określić najbardziej perspektywiczne dla krajowego sektora kosmicznego obszary technologiczne, w tym ich potencjał rozwojowy. Sektor kosmiczny jest traktowany jako obszar strategiczny w rozwoju RP, motor rozwoju innowacji i sektor pobudzający ogólny wzrost gospodarczy. Polska dyplomacja zapewnia wsparcie i kontakty międzynarodowe dla polskich firm i instytucji sektora kosmicznego.